Tips inför kontorsflytt

Den som anlitar ett företag för kontorsflytt bör välja företag i närområdet. Tänk också på att olika företag ställer olika krav på flyttförberedelser. Nedan följer en generell checklista inför kontorsflytten.

I samband med kontorsflytt är det viktigt att du informerar både nuvarande och kommande hyresvärdar om datum och tidpunkt för ut- och inflyttning. Det finns i skrivande stund tiotals stora företag som hjälper till vid kontorsflytt i Stockholm, Göteborg och Malmö. Prioritera alltid ett företag som ligger nära dig, eftersom många företag tar betalt per kilometer (utöver fasta flyttavgifter). Följ gärna följande lathund för kontorsflytten, men tänk på att olika flyttföretag ställer olika krav på förberedelser:

•Tänk på att majoriteten av de firmor som sysslar med kontorsflytt i Sverige kräver att godset märks med särskilda etiketter som flyttfirman tillhandahåller. Av etiketterna bör framgå vilket rum godset ska flyttas till. I annat fall kan mycket gå förlorat på vägen; något som flyttföretaget inte ansvarar för.
•Märk även alla kontorsmöbler. Ifall möblerna består av flera lösa delar ska varje del märkas separat.
•Personliga tillhörigheter ska också märkas, men försök att flytta ut sådana på egen hand.
•Flytt av kopieringsmaskiner, datorer och skrivare kan ingå i maskinernas serviceavtal. Om så inte är fallet, bör maskinerna transportsäkras innan flyttföretaget transporterar dem till det nya kontoret.
•Tavlor, konst och ömtåligt gods bör förpackas i kartonger. Detsamma gäller porslin och krukväxter.
•Många flyttföretag kräver att mattor och lösa hyllplan tejpas ihop (mattor bör självfallet rullas ihop innan de tejpas).
Städning i samband med kontorsflytt
Många flyttföretag genomför även flyttstädningar i samband med kontorsflytt. Tänk på att kontorsflyttar är ett ypperligt tillfälle att städa hyllplan, skåp och skrivbordslådor. På så sätt kan företaget börja en ny era i ett rent kontor.

Källa