Flytta själv eller anlita flyttfirma? Ett svårt beslut. Inte bara kostnaden utan kanske framför allt rädslan för att något kärt ska gå sönder. För det händer. Nu har branschen och Konsumentverket kommit överens om vilka regler som gäller.
Bohagsflyttning är en ständigt återkommande källa till tvister mellan konsument och näringsidkare, säger Torsten Palm på Allmänna reklamationsnämnden.
Hittills i år har Allmänna reklamationsnämnden fått in 32 ärenden som rör bohagsflyttning. Förra året kom det in 79 ärenden. De vanligaste tvisterna handlar om föremål eller möbler som har skadats eller försvunnit, prisöverenskommelser och förseningar.
För att lösa och förebygga tvister har Konsumentverket förhandlat fram allmänna bestämmelser för bohagsflytt, Bohag 2000, med Sveriges möbeltransportörers förbund och Sveriges åkeriföretag.
De flyttfirmor som är medlemmar i branschorganisationen har förbundit sig att följa reglerna i Bohag 2000 och Allmänna reklamationsnämndens utslag vid eventuell tvist med konsument.
– Om flyttfirman inte är medlem ska man granska villkoren särskilt noga och helst kräva att de följer konsumenttjänstlagens regler, säger Marianne Åbyhammar på Konsumentverket. Då har man i alla fall ett grundskydd.
Men att flyttfirman är ansluten till branschorganisationen är ingen garanti för att en tvist inte kommer att uppstå. Nästan hälften av förra årets 79 inkomna fall till Allmänna reklamationsnämnden rörde företag som är medlemmar och av dem utmärkte sig Kungsholms express med 21 fall.
– Vi har ungefär tiotusen uppdrag per år och av dem genererar sex hundra reklamationer, säger Johan Sandberg på Kungsholms express. Av dem lyckas vi inte lösa femton till tjugo på ett sånt sätt att kunden är nöjd och de går då vidare till ARN. Kunden får rätt i 25 procent av fallen.
Bohag 2000 säger att flyttfirman ska lämna ett fast pris, inklusive moms, om inget annat avtalas. Vid ungefärlig prisuppgift får inte beloppet överskridas med mer än 15 procent. Vidare är flyttfirman skyldig att ersätta försvunna föremål och skador som uppstår under flytten, men om packning inte ingår i flytten ansvarar man själv för skador som beror på brister i packningen.
Om det blir förseningar i flytten och det inte beror på den som har beställt uppdraget har man rätt att kräva att uppdraget fullgörs, göra avdrag på priset, häva avtalet helt eller delvis och kräva ersättning.
Här är två typiska fall som båda har gått till Allmänna reklamationsnämnden:
Under flytten gick Lindas ärvda marmorbord sönder. Flyttfirman tog med sig bordet och lovade henne ett nytt. Men något nytt bord dök aldrig upp och hon blev tvungen att köpa ett själv. Både Linda och flyttfirman är ense om att bordet har skadats under flytten. Eftersom flyttfirman inte kunnat visa att skadan inte orsakats av brister i utförandet av tjänsten, anser Allmänna reklamationsnämnden att flyttfirman bör ersätta Linda med 1.000 kronor.
När Inger beställde flyttning fick hon en prisuppgift på 800 kronor per timme. Flyttfirman inspekterade bohaget och uppgav att flyttningen skulle ta två timmar. Flyttfirman skickade tre i stället för två man. När fakturan sedan kom hade flyttfirman tagit betalt för sju timmar à 1.000 kronor per timme. Inger betalade 5.000 kronor, efter hot om kronofogde. Hon tycker att flyttningen ska kosta 1.600 kronor. Allmänna reklamationsnämnden anser att den avtalade timkostnaden uppgick till 800 kronor, men att Ingers påstående om överenskommelsen om att flyttningen bara skulle ta två timmar verkar orimlig. Nämnden uppskattar en rimlig tidsåtgång till fem timmar och flyttfirman bör därför betala tillbaka 1.000 kronor till Inger.